fredag 7 september 2012

Granola-Månadens sötsak!


Jag har tidigare haft något av en hatkärlek till müsli. Det har saknats frukt. Det har saknats nötter. Det har varit för mycket havregryn. Den var inte ugnsrostad. Den var alldeles för torr och blev mjuk i yoghurten direkt! Jag vill ju ha något knaprigt! Mitt müsliätande har gått i perioder. Väldigt sällan har jag ätit müsli till frukost varje dag. Det blir för tråkigt! Och jag är ändå en vane-människa!

Granola är enligt mig mycket godare! Jag har dock vetat om att man kan göra egen granola. Såklart! Jag har bara inte haft tid att göra den tidigare, inbillar jag mig.. Men jag har minsann drömt om att göra egen granola! Japp.. Ta ledigt, göra underbar granola. Njuta av den hela dagen! Och det har jag minsann gjort flera gånger denna sommar! Den blev underbar! Särskilt tillsammans med turkisk yoghurt och hallon.. Ät det till frukost, mellanmål, lunch, middag, dessert! Ja, vad du vill! Blanda ihop med lite kakdeg och du har müslikakor!

Mitt recept varierar, men här har du ett hum om hur det går till!

Granola
Recept:

  • 2 dl Havregryn
  • 1 dl Hirsflingor
  • 1 dl rågflingor
  • (Bovetepuffar)
  • Olika sorters nötter
  • Kokosflingor
  • 0,5 dl Kokosolja eller annan olja, tex rapsolja
  • 0,5 dl Honung
  • Vatten
  • Torkad frukt, ex tranbär, melon(väldigt gott!), äppelringar, bananchips osv. 
  • (Puffat ris)
Kombinera alla gryn, kokosflingor och hackade nötter. Tillsätt oljan, honungen och vatten tills allt är "blött", OBS ej en soppa.. Häll ut smeten på en plåt och in i ugnen på 175 grader mellan 20 och 40 min, OBS glöm inte att röra om då och då så att det inte bränns! Alla ugnar är olika, så passa noggrant. 

När den är klar, rör i torkad frukt och rispuffar. Fyll en glasburk och ställ på skafferiets frukosthylla! 

Detta recept går naturligtvis att variera i oändliga former! Experimentera tills du kommit fram till din egen favoritblandning! Kanske vill du röra i chokladbitar eller jordnötssmör? Eller proteinpulver kanske, för den som tycker om det! 

Det här är även mitt bidrag till Månadens Sötsak, med temat Enkelt!


1 kommentar: