fredag 7 september 2012

Vetefrallor

Jag har ett problem med bröd. Jag tycker att hemgjort bröd är fruktansvärt gott, men trots att alla säger att det är enkelt, så finner jag ändå svårigheter i att lyckas. Antingen så har jag för kall/varm degvätska, för mycket mjöl, kort jästid, dålig knådningsteknik eller så tar jag ut dem för tidigt/sent ur ugnen! Herregud, hur svårt ska det vara egentligen? Häromveckan fanns det dock krav på frallor i hemmet, så jag satte igång med ett försök på vetefrallor, som skulle komma att bli väldigt lyckade!


Recept på ca 20 st vetefrallor

Ingredienser:

  • 50 g jäst
  • 7 1/2 dl ljummet vatten (eller en aning varmare! :))
  • 2 msk olivolja
  • 2 l vetemjöl
  • 1 msk salt
  • 1 msk honung
Rör ihop smulad jäst och vatten tillsammans med honung och salt. Arbeta in mjölet allt eftersom. Var försiktig med att ha i för mycket mjöl, det blir bättre ju längre man knådar den, använd gärna en degblandare för att förenkla din situation! Forma degen till små bullar och lägg på en plåt. Låt dem sedan jäsa under 30 min. Skvätt gärna lite mjöl ovanpå för estetikens skull och sätt in dem i ugnen på 225-250 grader i 15-20 min eller tills de verkar lite "ihåliga" när man knackar på bröden! Ta då ut dem och låt svalna under en bakhandduk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar