söndag 9 september 2012

Höstmys! Nypongelé och plommonkompott!

En riktig höstdag förra veckan gick jag och en vän ut i hagen för att plocka nypon! På agendan låg nypongelé, och vi lyckades få ihop tillräckligt för nästan två burkar.. Hehe. Jag skulle nog ha valt en mindre burk!

Den blev jättegod med ost och kex, kan jag säga. Vacker är den också!

Nypongelé (ca 3-4 dl gelé)
Ingredienser:
4 dl nypon
7 dl vatten
3 dl syltsocker
2 tsk citronsaft

Gör såhär:
Rensa nyponen på bladen och kärnorna och även de små håren på insidan. Skölj även av dem för att få bort resterna. Sjud allting tills det reducerats till ca 5dl vätska. Sila av saften i tex en saftsil och låt saften koka upp igen. Häll sedan upp på väl rengjorda burkar och låt kallna! Jag hade i lite av skalen också då de blivit syltade och goda.


Vi gjorde plommonkompott också! Riktigt gott! Särskilt att frysa in och äta som glass sedan ;). 

Jag höftade som vanligt med ingredienserna och smakade av allt eftersom! 
Plommonkompott
Ingredienser
Plommon
Socker
Citron

Gör såhär: 
Dela plommonen och ta bort kärnorna. Hacka i mindre bitar och koka upp i en kastrull tillsammans med lite socker och citron. Smaka av och tillsätt mer av t ex socker eller citron. Låt svalna och ät, eller häll upp i burkar och frys in! 

2 kommentarer:

  1. Vad spännande det låter med nypongelé, vad smakar det?

    SvaraRadera
  2. Det smakar sött och syrligt, inte alls starkt eller så! Riktigt gott med ost och kex till exempel!

    SvaraRadera